27 Ağustos 2012 Pazartesi

Masallardaki Anne ve Baba Karakterleri

Meryem buyudukce kisa hikayeler veya kelime yogunluktaki kitaplar yerine daha uzun hikayeler ve  masallar okur olduk. Bu sebeple Meryem'e bilindik cocuk masallarini iceren bir kitap aldim. Ara ara oradan sectigim veya sectigimiz masallari birlikte okuyoruz. Bu masallari bir "anne" olarak okumanin bir cocuk olarak okumaktan ne kadar farkli oldugunu masallarla ilgili detaylara gelince farkettim.
Masalimiz Hansel ve Gretel.

(http://www.childrenstory.info/childrenstories/hanselandgrethel.html)

Ben bu masali heyacanla actim ve Meryem'e hadi bugun bunu okuyalim dedim. Ben bu masali istedim cunku sekerden, cikolatan ev her cocugun hayalidir. Kucukken bu masalin en guzel kismi benim icin oydu.

Masali okumaya baslayinca aslinda bu masalin cikolatan evden cok daha derin konulari icerdigini farketmem uzun zaman almadi. Masal bu fakir aileyi tanitarak basliyor. Bir oduncu, karisi ve iki cocugu. Anne nerede? Oduncunun karisi cocuklarin annesi mi? Fakir bir aile. Yiyecek ekmegi zor buluyorlar. Derken bir gun kitlik bas gosteriyor. Peki kitlik ne demek? Boyle kitligin oldugu bir aksam oduncunun karisi, kocasini cocuklari evden atmaya ikna etmeye calisiyor. Hangi anne cocuklarini evden atmak ister? Tabii ki uvey anne. Peki "uvey anne" ne demek?
Uvey anne neden cocuklari sevmiyor, surekli onlari azarliyor ve evden atmak istiyor? Uvey annenin istegine baba boyun egmek zorunda kaliyor ve cocuklari ormanda issiz bir yere birakiyorlar.

Ben bu masali benim anne baba konusunda cok hassas kizima nasil okumaya karar verdim? Masali okurken uzerine basa basa "uvey" anne diyorum. Hic bir zaman kendi annesinin onu evde istemeyecegini dusunmesin diye. Nedense Meryem sormadi neden annesi (uvey annesi) cocuklari istemiyor, neden ormana birakiyor diyor. Ama ben anne olarak masali okumaktan rahatsiz oldum.
Neden masallardaki anneler genelde "uvey" ve babalar "silik" karakterler olurlar ki (Bakiniz: Hansel Gretel, Sinderalla, Karbeyaz). Ve neden kotulukleri hep kadinlar planlar ve erkekler kabul etmek zorunda kalir.
Hansel ve Gretel'de Meryem'in sevdigi kismi tahmin ettigim gibi cocuklarin cikolatadan eve geldikleri zaman ve tabii evlerine ceplerinde bir suru para ile dondukleri zaman. Neyse ki diger detaylar su an icin onun radarindan uzak. Umarim cok da yakininda olmaz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder