19 Eylül 2012 Çarşamba

Turkce'nin Cilveleri

Bir yetiskin olarak konusurken kullandigimiz dilin yapisi uzerinde pek dusunmeyiz. Cunku o icsellestirilmis bir ogrenimdir bizim icin. Kelimeler otomatige baglanmis gibi cikar agzimizdan anlamlarini cok irdelemeden. Gunluk konusmalarimizda tek amacimiz meramimizi en kisa sekilde aktarabilmektir karsimizdakine. Cocuklarla iletisim iste butun bu otomatige baglanmis aktivitelerimizde bir an icin duraksayip dusunmemizi sagliyor. Anne baba olmak insani genc ve dinc tutar gibi bir soz var ya aslinda bu sadece fiziksel anlamda degil. Evet onlarin pesinden kosabilmek basli basina bir is. Ancak bunun yaninda onlarin zihinsel gelisimlerini takip edip, desteklemek de insana tum bildiklerini yeniden sorgulatiyor.

Ornek 1. Eklerle yapisi degisen kelimelerle gelen anlam karmasasi

AY ve AYI
Bu epey bir onceden kalan bir olay.
Ben: Meryem ay ne kadar guzel degil mi?
Meryem: [elimi isaret ettigim yere bakar]
Ben: Annecim ay'i gordun mu? Ne guzel degil mi?
Meryem: Gormuyorum, nerde anne?  [AYI taklidi yaparak sorguluyor]
Ben: Annecim AYI degil AY'i.
Meryem: !!??
Ben: Yani ay. AY'i gordun mu?
Meryem: !!??
Ben: Yok annecim AYI yok. Gokyuzunde ay var ya. Ona bak diyorum.

Boy ve Boyun
Son haftalarda Meryem'in sut icme aliskanligini pekistirmek icin Meryem'e sutun yararlarini anlatiyorum.
Ben: Bak annecim sut cok faydali. Sut icersek kemiklerimiz cok guclu olur. Ayrica boyumuz da uzar. Boyun uzasin, kocaman ol istemez misin?
Meryem:[Kafa salliyor]
Bundan birkac gun sonra Meryem sutunu icerken:  Anne bak [boynunu gosteriyor] bak boynum uzucak.
Ben: Boynun??
Meryem: Sut iciyorum. Boynum buyuyecek.
Ben: Kizin boyun uzayacak. [Simdi boyu nasil anlatirsin?]  Bak ben mesela bu kadar uzunum [bastan ayaga boyumu gosteriyorum]. Sen de bu kadar uzunsun [onun bastan asagiya boyunu gosteriyorum]. Boyun uzayacak kocaman olcaksin.
Meryem: [Boynunu gostererek] Boynum uzayacak.
Ben: !!??

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder