22 Mayıs 2013 Çarşamba

Çocuklara Dayatılan Kız ve Erkek Rolleri

Geçen gün kulak misafiri olduğum bir kız çocuğu ile bir büyük (erkek) arasında geçen kısa  konuşmadan bir kesit:
....
Adam: Sen ne nazlısın böyle. Kızlar ama nazlı olurlar.
Çocuk:....
Adam: Kardeşin yaramazlık mı yapıyor: Erkekler yaramaz olur, kızlar hep uslu olurlar.
Çocuk:....

Başka zamanlardan hatırladıklarım.
-- bak, bak, işte kız çocuğu nasıl süslenmeyi seviyor.
-- annesine nasıl da yardım ediyormuş böyle. Kız çocuğu gibisi yok.
-- erkek ya nasıl da dayılanıyor.
-- benim oğlum nasıl da kardeşini korurmuş.
-- benim kızım nasıl da kardesine bakarmış.

Kızlara dayatılan roller nazlı olmak, uslu olmak, süslü olmak, ev işini yapmak, kardeşine bakmak. Erkek çocuklarına dayatılan roller yaramazlık, dayılanmak, korumacılık.

Bir de şu genelleme var ve bunu ne acı ki çocuklarımızın önünde söylemekten çekinmiyoruz.
--Kız çoçukları babaya düşkün olur, erkek çocukları da anneye.

Benim  gözlemlerim bana çocukların ilk iki yaş arasında birincil derecede kendileri ile ilgilenene düşkün olduğunu gösteriyor. Kız veya erkek farketmeden bu genelde anne oluyor ama eğer baba bu görevi üstleniyorsa babaya çok fazlasıyla düşkün çocuklar da gördüm. Ne yazık ki biz bu dayatmayı yapa yapa çocuklarımız bazen o yöne doğru ilerliyorlar.

Meryem bebekken bana çok düşkündü, şimdi her ikimiz de onun vazgeçilmezleriyiz. Meryem'in Emre'ye düşkünlüğü  kız çocuklarının babaya düşkünlüğünden öte Emre'nin Meryem ile biriktirdiği anılarla ilişkili. Birlikte çok güzel sohbet ediyorlar, nutella ve benzeri tatlı kaçamakları yapıyorlar, film seyrediyorlar, dans ediyorlar, vs. vs. Şimdi bu durumu kız çocuklarının babaya düşkünlüğü ile açıklamak ince ince kurulan bu ilişkiye saygısızlık olmuyor mu?

Anne olarak benim açımdan ise başlı başına beni çıldırtan birşey. Ne demek çocukların sevgilerini sınırlayıp bir kişide toplamak... Ben kızım ve benim aramda çok özel ve güçlü bir bağ olduğunu biliyorum ve yine bu bağ öyle rasgele oluşmuş bir bağ değil. Bebekken onun ihtiyaçlarını karşılayan birincil kişi olduğum için de değil sadece. Biz kızımla çok özel anlarımızı paylaşıyoruz ve birlikte yapmaktan çok zevk aldığımız aktiviteler biriktiriyoruz. Birlikte kitap okumak, yemek yapmak, dans etmek, hareket yapmak, alışverişe gitmek, resim yapmak bunlardan sadece birkaçı.

Aynı şekilde bu gereksiz genelleme oğlan çocuklarını anneci yapmak değil de nedir? Baba ile oğul arasında kurulacak bağı daha oluşmadan baltalamak aynı zamanda. Bilge şu anda bana çok daha düşkün ama bu durum Meryem'de olduğundan çok farklı değil. Meryem'in bebekliğinde Emre ile Meryem bir arada daha çok vakit geçirdiler çünkü Meryem bir buçuk yaşına gelesiye kadar Meryem'e evde dönüşümlü baktık. Bilge'de ise durum farklı idi. Bir süre babaanne buradaydı sonra da hemen kreşe başladı zaten. Emre ile Bilge yeni yeni ilişkilerini kuvvetlendirmeye başladılar ve eminim paylaşımları arttıkça bu bağ daha da kuvvetli olacak.

Günlük hayatımızdaki konuşmalarımız çocuklarımızın üstleneceği rolleri belirleyici bir görev edinebilir. O açıda biraz daha dikkat diyorum sadece. Bunu başta kendime ve Emre'ye diyorum tabii ki.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder